Reproduktion – dybde

Når man reproducerer kunst, er der en række valg man skal træffe. Et af valgene handler om belysningen og dybdevirkningen.

Når man ser på et maleri, har det nogle dimensioner, højde og bredde er de første de fleste tænker på, men også dybden er en relevant dimension. F.eks kan et oliemaleri have mange lag maling, måske er de også lagt på i tykke lag med meget tydelige penselstrøg.

Når man så skal lave en reproduktion på papir, reduceres dybdedimensionen til næsten nul. Man kan naturligvis vælge et papir med struktur, f.eks akvarelpapir og dermed give lidt tilbage i oplevelsen af dybde. Men det vigtige valg her er i hvor høj grad penselstrøgene skal gengives. Det der gør det muligt at se dybden i et maleri er lysets vinkel og karakter i forhold til maleriet. Jo mere diffust lyset er, jo fladere bliver indtrykket af maleriet.

I mange gallerier hænger der spots i loftet med en vinkel på 45 grader eller mindre set i forhold til maleriet. Dette har to formål, det ene er at reducere reflektioner i forhold til beskueren og det andet er fordi, det generelt giver et godt kompromis mellem skygger og synlighed/farvemætning i maleriet.

Når man skal vælge belysningen til affotografering, gælder det om at finde lige den balance, der lader konturerne leve, uden at det maskerer selve billedet/farverne. Jo mere dybdevirkning, der er i reproduktionen, jo mindre farvemætning. Man kan også beskrive det som balancen mellem et fotografisk udtryk og et grafisk udtryk.


 

 

 
Please, olie på lærred, 116×89 cm, Erik Bille Christiansen © 2012.
Det burde her være tydeligt i hvilken grad farvemætningen i det højre billede er langt større. Det kan være svært at se dybdevirkningen her på siden, det skal ses på rigtige print. Dette er et ekstremt eksempel på forskellen!

Man skal gøre sig klart i hvor stor grad billedet lever i kraft af dybden og i hvor høj grad reproduktionen skal have sit eget (grafiske) liv. Det endelige valg må naturligvis være kunstnerens.

Ved brug af scanner i stedet for kamera ligger valget udelukkende hos scannerproducenten!

Giclée tryk

GICLÉE TRYK

Giclée tryk – hvad er det?
Giclée tryk er det samme som inkjet-print, dvs. print lavet på en printer der sprøjter blæk på papiret. Giclée er fransk og betyder sprøjte eller på engelsk squirt. I nogle kredse er udtrykket udbredt – specielt i USA. Giclée lyder i nogles ører finere end inkjet og det lægger afstand til de printere, der står i de fleste hjem. En inkjet printer i den billige ende benytter normalt 4 farver; cyan, magenta, gul og sort (CMYK). De lidt dyrere fotoprintere benytter ud over CMYK ofte lys cyan og lys magenta, nogle har desuden en sort til mat og en fotosort til blankt papir.
Professionelle foto-inkjet-printere som den HP DesignJet Z3200, jeg benytter, har 12 farvepatroner; rød, blå, grøn, gul, lys cyan, lys magenta, magenta, matsort, fotosort, grå, lys grå og gloss optimizer. Dette giver naturligvis et større farverum – den kan printe flere farver, ligesom det giver finere nuancer i mellemtonerne. Desuden benyttes pigment baseret blæk med levetider på over 200 år bag glas.

Posterprint – hvad er det?
Posterprint er normalt print lavet på store professionelle inkjet-printere. De fleste af disse printere er lavet til at printe hurtigt og lave mange print, til brug for messestande og reklame. De adskiller sig fra foto-inkjet-printere ved kun at benytte 4 eller 6/8 farver, dette giver et mindre farverum og færre nuancer end printere med 10-12 farver. Mange af dem drives desuden via generiske farveprofiler fra offset-branchen, som ISO coated e.lign. der giver endnu mindre farverum!

Desuden er flere af disse printere ikke lavet til af producere print med lang levetid – blækket falmer efter noget tid, specielt hvis der benyttes standardpapir med optisk hvidt!

Jeg kan affotografere, optimere og trykke.

Ring eller send en mail, så kommer jeg forbi, eller hvis du foretrækker, er i velkommen hos mig efter aftale – jeg ser frem til, at vise hvad jeg kan!