Papir

PAPIR OG LÆRRED – JEG ANBEFALER

Canson Arches Aquarelle Rag 310 gram, Topkvalitet med struktur. Syrefrit bomuldsbøttepapir lavet efter museumsstandard ISO 9706, behandlet for at modvirke påvirkning fra ozon og andre skadelige stoffer og uden optisk hvidt(OBA). Holdbarhed bag glas; 228 år (>450 med UV filter/museumsglas) ifølge Wilhelm Imaging Research, Inc.

Moab Entrada Natural 300 gram, Syrefrit, 100 % bomuldspapir uden optisk hvidt, fin struktur, meget godt forhold mellem pris og kvalitet.

Breating Color Lyve Canvas 450 gram, Museum standard  Bomuld/polyester uden optisk hvidt. Syrefri og 100 års lysægthed ifølge ASTM D5383-97, Fine Art Trade Guild.

GENERELT OM PAPIR:

MAT PAPIR
Mat papir giver ikke forstyrrende reflektioner og ser som regel bedre ud, når det er indrammet bag glas.
Mat papir er som regel lækrere at røre ved og giver dermed en fornemmelse af kvalitet.
Mat papir maskerer små fejl og støj i billedet og det er derfor muligt at lave større forstørrelser.
Mat papir er ofte billigere end blankt.

BLANK PAPIR
Blankt papir kan gengive flere farver og dybere sort – det har et større farverum end mat papir.
Blankt papir har en bedre gengivelse af fine detaljer – det er skarpere.
Blankt papir kan fås i bomuld, der giver lidt af kvalitetsfornemmelsen fra mat papir.

STRUKTUR
Begge typer fås med struktur. Struktur i papir kan give en illusion af skarphed i billedet, selv når opløsningen ikke er helt optimal. Struktur I papiret giver ofte en fornemmelse at kvalitet og substans

LÆRRED
Lærred fås I både blank og mat.
Lærred maskerer støj og billedfejl og kan dermed printes større.
Lærred har struktur, der kan give en illusion af skarphed i billedet, selv når opløsningen ikke er helt optimal.
Lærred kan printes med spejlede kanter, så det kan ophænges uden synlig ramme.

OPTISK HVIDT

Optisk hvidt er et fluorescerende middel, som findes i det meste papir. Det bruges for, at få papiret til at se mere hvidt ud. Det er det samme middel der tilsættes til vaskepulver til hvidt tøj. I gamle dage kaldte man det for blånelse, og her har vi en del af problemet. Se på et stykke almindeligt kopipapir, det er ikke hvidt men blåligt i dagslys.

Problemet er at, det snyder farvestyringen og at det måske falmer hurtigere end selve papiret og blækket og dermed ændrer farvebalancen I billedet. Endvidere virker det kun når, der er ultraviolet lys til stede og dermed øges muligheden for at billederne ser forskellige ud i forskelligt lys. Derfor bruger jeg ikke papir med optisk hvidt!