Affotografering

AFFOTOGRAFERING

Jeg kan affotografere dine billeder i topkvalitet – for at sikre dette, er det nødvendigt, at det sker her!

512 Megapixel, 600 dpi op til ca. 200 x 300 cm. Mulighed for højere opløsning ved mindre originaler.

Belysning og reprobord er specialbygget for at sikre høj opløsning og helt jævn belysning og kontrol med reflektioner. Dette sikrer at konturer i originaler bliver synlige uden af dominere.

Normalt bliver affotograferingen lavet for at sikre kvaliteten og farver i printene, men de digitale billeder kan naturligvis frikøbes til brug i andre medier.

Det tekniske – Problemer der skal imødekommes for at lave en perfekt optagelse af et originalt maleri:

Skarphed
Skarpe billeder opnås ved 3 parametre:
1. Optik – Den benyttede optik skal være skarp ud til hjørnerne og være fri for forvrængning og andre fejl. F.eks Optik Carl Zeiss Makro-Planar 2/100mm
2. Fokusering – Det er kritisk, at kunne fokusere præcis, autofokus er slet ikke præcist nok. 3. Stabilt kamera og maleri  – Stabilt stativ til kamera og maleri er essentielt for at sikre skarpe billeder.

Opløsning
Opløsning opgives i ppi (points per inch), 300 ppi er normalt hvad man betragter, som tilstrækkeligt til at producere højkvalitets print. Det vil sige at en original på ca A3 størrelse optaget med et 20 megapixel kamera giver mulighed for et højkvalitetstryk ved samme størrelse. Men hvis Originalen er f.eks. A2, giver det stadig kun et A3-tryk i høj kvalitet!
Hvis vi nu tager et Phase One bagstykke til mellemformatkamera med 80 megapixel, dette giver mulighed for at fotografere og trykke i A1-størrelse, hvis opløsningen stadig skal være 300 ppi!
Jeg har er særlig teknik til at overvinde denne begrænsning….

Farvegengivelse
Farvegengivelsen i optagelsen er primært afhængig af belysningen, både farvespektret og vinklen på lyset påvirker farverne. De farver, der ikke er på optagelsen, er tabt!
F.eks. giver almindelige lysstofrør, sparepærer og LEDs helt umulige farver, ligesom lys blandet af forskellige lyskilder, også er meget problematisk.
Forskellige kameraer og billedbehandlingsprogrammer giver som udgangspunkt forskellige farver, men når man korrigerer ved hjælp af f.eks. X-rite Colorchecker Passport  er forskellene mellem de professionelle kameraer stort væk!

Belysning
Typen af lys, spredningen og vinklen er kritisk, hvis man skal sikre at, der ikke kommer uønskede refleksioner og at konturer (impasto) kan ses, uden at dominere. Jeg benytter  specialbyggede armaturer med koniske prismer for at sikre dette.